اگر تصور میکنید یک ایده استارتاپی پولساز دارید که میتواند آینده شما و حتی بخشی از جامعه را متحول کند و یا در مورد موفقیت آن تردید دارید مطلبی که در حال مطالعه آن هستید دقیقا برای شما نوشته شده است.
پرسشهای زیادی برای راه اندازی یک کسب و کار نوپا و تبدیل ایده به محصول وجود دارد که اگر پاسخ مناسبی برای آنها نداشته باشید ممکن است در طول مسیر با مشکلات زیادی روبرو شوید. در این مطلب قصد داریم 20 نمونه از مهمترین پرسش هایی را مطرح کنیم که به شما نشان میدهد آیا ایده تان صلاحیت لازم برای راه اندازی یک کسب و کار را دارد یا خیر؟
1 – چه مشکلی را قرار است حل کنید؟
اگر به صورت دقیق نمیتوانید بگویید محصول یا خدمات شما قرار است چه مشکلی را حل کند احتمال موفقیت آن پایین خواهد بود.
2 – در گذشته دیگران چگونه برای حل این مشکل تلاش کردهاند و چرا راه حل آنها موفق بوده یا با شکست روبرو شده است؟
شما میتوانید از افرادی که پیش از شما روی این مشکل کار کردهاند چیزهای زیادی بیاموزید.
3 – چه فواید و مزایایی میتوانید برای محصول یا ایدهتان لیست کنید؟
هرچه مزایای بیشتری به فکرتان برسد احتمال موفق شدنتان بیشتر خواهد بود.
4 – آیا میتوانید ویژگیهای اصلی محصول یا سرویس خود را بیان کنید؟
اگر نتوانید به زبان ساده ویژگیهای اصلی ایده خود را بیان کنید هشداری است برای اینکه باید روی ایده تان باز هم فکر کنید.
5 – آیا در حال حاضر نمونهای از ایده شما وجود دارد؟
اگر همین حالا هم یک راه حل مشابه وجود دارد، ایده شما با آن چه تفاوتهایی دارد؟ اگر ایدهتان هیچ مزیت یا ویژگی متمایزی ندارد بهتر است به سراغ یک ایده جدید بروید.
6 – رقبای بالقوه شما چه کسانی هستند؟
داشتن رقیب به خودی خود چیز بدی نیست، بلکه نشان میدهد بازاری برای ایده شما وجود دارد. با اینحال، دانستن اینکه اگر کسب و کارتان را راه بیندازید با چه چیزهایی روبرو خواهید شد حائز اهمیت است؛ در یک بازار اشباع شده و یا بازاری که مشتریانش وابستگی خاصی به یک برند غالب دارند ممکن است شانس زیادی برای موفقیت نداشته باشید.
7 – محصول یا خدمات من چه ویژگی های خاصی دارد که دیگران برای کپی کردن آن نیازمند زمان زیادی هستند؟
قبل از اینکه قدم در راه بگذارید، باید در مورد اینکه چه چیزهایی شما را از رقبا متمایز میکند صریح باشید.
8 – آیا تحلیل SWOT را پشت سر گذاشتهاید؟
این تحلیل به شما کمک میکند نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی ایده تان را درک کرده و احتمال موفقیت خود را افزایش دهید.
9 – آیا به منابع موردنیازتان برای راه اندازی کسب و کار دسترسی دارید؟
با وجود اینکه الزاما برای راه اندازی یک کسب و کار نباید ثروت زیادی در اختیار داشته باشید اما به هرحال بسته به ایده تان به ترکیبی از سرمایه و زمان نیاز دارید. اگر به هیچ وجه نمیتوانید نیازهای خود را تأمین کنید بهتر است تا مهیا شدن شرایط، راه اندازی کسب و کار را به تعویق بیندازید.
10 – آیا یک مربی یا مشاور مناسب دارید که بتوانید با او ارتباط برقرار کنید؟
مطمئنا خودتان هم میتوانید به تنهایی پیش بروید اما وقتی یک کسب و کار جدید راه میاندازید گرفتن مشاوره و راهنمایی از افراد دیگری که در فضای کسب و کاری مشابه با شما فعالیت کردهاند میتواند از هزینه های مازاد و اشتباهات شما جلوگیری کند.
11 – آیا میتوانید فردی را نام ببرید که از محصول یا خدمات شما فایده خواهد برد؟
اینجا ابتدای مطالعه پیرامون بازار است – چه کسی را میشناسید که از ایدهتان استفاده خواهد کرد؟ جامعه شناسی عمومی کافی نیست، باید روی شخصیت خریداران نهایی خود تمرکز کنید.
12 – اندازه و ابعاد بازار محصول شما به چه میزان است؟
اگر اندازه بازارتان را نمیدانید راهی طولانی برای تحقیق در مورد آن پیش رویتان قرار دارد. اینکه بدانید چه تعداد افراد به محصول شما نیاز دارند به شما کمک خواهد کرد تشخیص دهید آیا ایدهتان دوام خواهد آورد یا خیر؟
13 – آیا با مشتریان واقعی خودتان برای دریافت بازخورد از آنها ارتباط برقرار کردهاید؟
گرفتن بازخورد قبل از اینکه روی محصولتان سرمایه گذاری کنید میتواند مانع از ارائه محصول یا خدماتی شود که در واقعیت هیچ کس به آن نیازی ندارد.
14 – آیا میتوانید یک صفحه فرود (Landing Page) بسازید و مردم علاقمند را برای کسب اطلاعات بیشتر به عضویت تشویق نمایید؟
این یک روش ساده و ارزان قیمت برای سنجش میزان علاقمندی افراد به یک محصول یا سرویس است. اگر تعداد زیادی از افراد به آن علاقمند باشند نشانه خوبیست برای اینکه در مسیر درستی قدم گذاشتهاید.
15 – چقدر برای ساخت یک محصول حداقلی برای تست بازار به زمان نیاز دارید؟
یکی از اشتباهاتی که اغلب کارآفرین ها مرتکب میشوند اینست که تصور میکنند باید از همان ابتدا با محصول کامل شده کارشان را شروع کنند. شما میتوانید با یک نمونه کوچک، میزان علاقمندی مردم به محصولتان را بسنجید.
16 – آیا میتوانید مشتریان را برای پیش خرید محصول تان بر اساس طرح یا مدلی از محصول نهایی تشویق کنید؟
پیش خرید میتواند نشانه قابل اطمینانی از علاقمندی مشتریان باشد. اینکه فردی صرفا بگوید به محصولتان علاقمند است مایه امیدواری است ولی اینکه با چشم خودتان ببینید برای پیش خرید محصولتان پول پرداخت میکند نشانهای به مراتب قویتر برای موفقیت شما خواهد بود.
17 – آیا میتوانید خودتان محصول نهایی را بسازید و یا شریکی دارید که قرار است این کار را انجام دهد؟
قبل از اینکه کسب و کارتان را راه بیندازید لازم است بدانید چه فرد یا افرادی قرار است اولین مجموعه از محصولات شما را تولید کنند و آیا آنها قادرند این کار را با بودجهای که شما به آن اختصاص دادهاید انجام دهند یا خیر؟
18 – آیا توزیع کننده یا شریکی دارید که بتواند به شما در گسترش کسب و کارتان کمک کنند؟
وقتی مشتریانی دارید که برای محصول شما هزینه میکنند متناسب با تقاضا باید از توزیع کنندهها کمک بگیرید.
19 – چقدر باید هزینه کنید؟ با توجه به اینکه هم احتمال شکست خوردنتان وجود دارد و هم احتمال رسیدن به سوددهی.
برخی ایدهها نیازمند سرمایه گذاری اولیه زیادی هستند و برخی دیگر خیر. اگر ایده شما در دسته اول قرار میگیرد باید برای مسائل مالی و نیازهای روزانه خودتان برنامهای تدارک ببینید.
بیشتر مطالعه کنید: روش های جذب سرمایه برای استارتاپ
20 – سرمایه گذاران روی ایده شما چگونه میتوانند سود به دست بیاورند؟
اگر میخواهید دیگران پا به پای شما به رشد کسب و کارتان کمک کنند باید روی این موضوع فکر کنید که چطور میتوانند از این همراهی سود ببرند.
با پاسخ دادن به این پرسش ها میتوانید بهتر در مورد قابل اطمینان بودن ایده تان تصمیم بگیرید. اگر پاسخهای مناسبی برای آنها دارید کارتان را ادامه دهید. در غیراینصورت بهتر است باز هم فکر کنید؛ ممکن است ایده بعدی شما همان چیزی باشد که دنیا را تغییر خواهد داد.
در پایان پیشنهاد میکنیم نگاهی هم به پست ما پیرامون نکاتی در مورد ارزیابی ایده ها پیش از راه اندازی کسب و کار بیندازید. اگر برای ارزیابی ایده هایتان پرسش های بهتری به ذهنتان میرسد آن را در بخش دیدگاهها با ما به اشتراک بگذارید.
برگرفته از Entrepreneur.com
ممنون از طرح سوالات. با مطالعه این بخش به ایده ام از زوایای مختلف نگاه کردم.
سلام. خوشحالیم که این مطلب بهتون کمک کرده. موفق باشید.