چگونه یک محتوای عالی تولید کنیم؟ بخش دوم

استارتاپکسب و کارمطالب آموزشی

نوشته شده توسط:


اگر قسمت اول این مطلب را نخوانده اید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا نگاهی به اینجا بیندازید.

این مطلب برگرفته از پستی در وبلاگ Neil Patel کارآفرین و وبلاگ نویس مشهور آمریکایی با عنوان –  ۹ عنصر اولیه که به ایجاد یک محتوای عالی کمک می‌کند – است که ترجمه آن در تینک بیگ در قالب سه بخش منتشر می‌شود. با ما در بخش دوم این مجموعه همراه باشید…

3 . محتوایتان را عملی کنید

آخرین پستی که نوشته اید چه بوده است؟ آیا به خواننده ها پیشنهاد داده است که چگونه می توانند درس ها را به کار بگیرند؟

راهنمای مبتدیان برای بازاریابی آنلاین Unbounce می تواند یکی از بهترین مثال های محتوای عملی به شمار رود:

محتوای عملی

نمونه ای از یک محتوای عملی

بهترین محتوا به کاربر حس این را القا می کند که چگونه باید اطلاعات موجود در محتوا را به کار بگیرد. این محتوا کاربران را با گفتن اینکه چه باید بکنند تحقیر نمی کند بلکه به آن ها احترام می گذارد و به آن ها اطمینان می دهد که خودشان بهتر می دانند چگونه باید از این مواد استفاده کنند. وقتی پست وبلاگ تان را می نویسید به آن ها نکته هایی پیرامون اینکه چگونه آنچه در اختیارشان گذاشته اید را به کار بگیرند ارائه کنید. بسیاری از مواقع، صرفا نوشتن درباره یک موضوع به جرقه زدن ایده هایی در خواننده منجر می شود.

چرا افراد، مطالب غیرداستانی می خوانند؟ برای یاد گرفتن و بهتر شدن. به خواننده هایتان کمک کنید به همین هدف برسند.

4 . پاسخ هایی برای مخاطبان فراهم کنید

هدف نهایی از یک موتور جستجو چیست؟ معمولا حق با اغلب مردم است که می گویند “پیدا کردن مجموعه ای از پاسخ ها”. گوگل در این مورد فوق العاده است. یک پرس و جو (Query) در گوگل تایپ کنید و در مقابل مجموعه ای از لینک ها، تصاویر و ویدئوها در اختیارتان قرار می گیرد.

وقتی مردم از یک موتور جستجو استفاده می کنند، آنچه در نهایت می خواهند یک پاسخ است و این وظیفه موتور جستجوست که این پاسخ را در اختیار شما قرار دهد.

همین اتفاق در مورد زمانی که یک فرد پستی در وبلاگ شما می خواند، یک اینفوگرافیک یا یک ویدئو تماشا می کند صادق است – آن ها به دنبال یک پاسخ هستند تا به دانش دست پیدا کنند. یک نکته دیگر هم وجود دارد: افراد فقط دنبال پاسخ نیستند، آن ها پاسخ ها را سریع می خواهند. پس محتوای شما باید به راحتی قابل پویش باشد و افراد بتوانند بخش های مهم آن را فورا پیدا کنند.

تمام عناوین و زیرعنوان های یک کتاب غیرداستانی یا یک مقاله را بخوانید. نهایتا، آنچه خواننده را با آن تنها می گذارد یک پرسش یا یک حس کنجاوی است. این وظیفه نویسنده است که پس از آن، پاسخ ها یا اطلاعات پشتیبان را در اختیار خواننده بگذارد.

5 . در مورد گزارش ها و منبع اطلاعات دقیق باشید

این را در نظر بگیرید: یک مقاله برای وبلاگ شرکت تان نوشته اید، هزاران نفر آن را خوانده اند و بخشی از آنچه نوشته بودید اشتباه از آب درمی آید. می توانید تصور کنید چه بلایی بر سر اعتبار شرکت و شخص شما می آید؟ فراموش نکنید وبلاگ شما بازتابی از شرکت تان است. اگر اشکالی در وبلاگ باشد روی دید جامعه نسبت به محصول شما تأثیر می گذارد.

مهم است هر آماری که بیان می کنید قابل اعتبارسنجی باشد. بسیاری از پست های وبلاگی مستقیما به آمار و منبع آن لینک می دهند.

صحت محتوا، اعتماد خواننده ها را به دنبال دارد. جیمز فری (James Frey) نویسنده کتاب مشهور یک میلیون تکه کوچک (A Million Little Pieces) را به خاطر دارید؟ او مجبور شد به یک شوی آپرا برود و اقرار کند این کتاب از دروغ ساخته شده است. او چند کتاب دیگر هم نوشت اما معمولا به عنوان همان نویسنده کتاب خاطراتش در ذهن مردم نقش بسته بود تا نویسنده دیگر کتاب هایش. او برای همیشه به کارش ضربه زد.

اگر فیلم خیالی عینک خرد شده (Shattered Glass) را دیده باشید یا ماجرای از دست رفتن محبوبیت استفن گلس (Stephen Glass) را دنبال کرده باشید می توانید تأثیر ویرانگر عدم صحت روی سابقه کاری را مشاهده کنید.

در ادامه تعدادی نکته در مورد مسائل مرتبط با صحت محتوا بیان می کنیم:

  • متوجه باشید به چه کسی لینک می دهید. آیا منبع موثق و مورد اعتمادی است؟ لینک دادن به سایر وبسایت های با کیفیت باعث جذب اعتماد بیشتر خوانندگان می شود.
  • لینک دادن به محتوای بیشتر صرفا مفید است. هرچه برای نوشته خود پشتیبان و دلیل رو کنید محتوایتان بیشتر مورد اعتماد واقع می شود.
  • به موتورهای جستجو کمک کنید. لینک دادن به سایر منابع و محتواها به موتورهای جستجو کمک می کند متوجه شوند محتوای شما در مورد چه چیزی است و چگونه باید آن را دسته بندی کند.

6 . محتوای درگیر کننده و تحریک کننده فکر ایجاد کنید

یک مخاطب درگیر شده به تک تک لغات شما و تمام آنچه می نویسید یا می گویید اهمیت می دهد. اما تنها راه برای به دست آوردن مخاطب درگیر شده، ایجاد محتوای درگیرکننده است. همه اش با شما و آنچه می نویسید شروع می شود. اینجا می توانید نکاتی را ببینید که به شما در نوشتن محتوای درگیرکننده کمک می کند:

  • خواننده ها را با پرسش ها تنها بگذارید. این بدان معنا نیست که پست تان را نیمه کاره رها کنید، اما سوالاتی را مطرح کنید که خواننده ها این موضوع را بازتاب دهند که چگونه می توانند دانش فراهم شده را عملیاتی کنند.
  • یک مقدمه مهم و نویدبخش داشته باشید. تعجب خواهید کرد اگر بدانید با چه سرعتی افراد در مورد پست های وبلاگ تان قضاوت می کنند. اغلب افراد احتمالا در همان چند جمله اول تصمیم می گیرند که آیا پست شما ارزش خواندن را دارد. به کاربران بگویید چرا باید به موضوع توجه کنند و قرار است در پست وبلاگ تان در مورد چه چیزی صحبت کنید. کاری کنید که بخواهند آن را بخوانند.
  • افراد عاشق داستان ها هستند. شما می توانید از حکایت ها در مقدمه تان استفاده کنید یا یک داستان را با تار و پود پست وبلاگ تان گره بزنید. داستان ها به واضح تر شدن یک نکته هم می توانند کمک کنند. زمانی که امکانش وجود دارد یک داستان به پست تان اضافه کنید. این کار محتوایتان را درگیرکننده تر می کند و همین طور می تواند کمک کند خواننده چیزی یاد بگیرد.

یک نکته نهایی: اگر محتوایی دارید که طوفانی از کامنت ها برایش درج شده است، موتورهای جستجو متوجه می شوند این پست از اهمیت بالایی برخوردار است و به طور منظم بروزرسانی می شود. این روش فوق العاده ای است که باعث می شود موتورهای جستجو به مراتب بیشتر به سایت شما سر بزنند.

ادامه مقاله را اینجا بخوانید…

اگر پیرامون این مطلب نظری دارید یا نکته‌ای به ذهن‌تان می‌رسد که می‌خواهید با دیگران به اشتراک بگذارید خوشحال می‌شویم آن را در بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *