روش های جذب سرمایه برای استارتاپ

استارتاپکسب و کارمطالب آموزشیویژه

نوشته شده توسط:


یکی از مهم‌ترین مسائلی که لازم است پیش از قدم گذاشتن در مسیر راه اندازی یک کسب و کار نوپا و همچنین در طول مسیر به آن توجه کنید نحوه تأمین و جذب سرمایه ای است که برای مراحل مختلف کارتان به آن نیاز دارید.

اگر میزان سرمایه موردنیازی که برای شروع کسب و کارتان تخمین زده‌اید با بودجه‌ای که هم اکنون در اختیار دارید تناسبی ندارد و یا تمایل ندارید تمام بودجه خود را برای کسب و کارتان صرف کنید طبیعتا باید روی منابع مالی دیگر حساب باز کنید.

با ما همراه باشید تا شما را با دو روش رایج برای جذب سرمایه جهت تأمین هزینه‌هایی که برای راه اندازی یا توسعه یک کسب و کار به آن نیاز دارید آشنا کنیم.

سرمایه بدهی و سرمایه سهام دار

یکی از رایج‌ترین انواع سرمایه‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند سرمایه بدهی (Debt Capital) یا سرمایه وام (Loan Capital) نام دارد. در این روش شما از فرد، بانک یا سایر موسسات مالی مبلغی را به صورت وام دریافت می‌کنید. شما باید این مبلغ را طی مدت مشخصی و احتمالا با سود معین به سرمایه گذاری که از او وام گرفته‌اید بازگردانید. در عوض همه چیز در اختیار خودتان است و به معنای واقعی روی کسب و کارتان کنترل کامل خواهید داشت.

در روش دیگر، این سرمایه گذار است که تمام یا بخشی از منابع مالی موردنیاز شما را فراهم می‌کند و متناسب با آن صاحب بخشی از سهام کسب و کار شما خواهد شد. در حالت طبیعی لازم نیست سرمایه ای که توسط این افراد در اختیار شما قرار گرفته است را به آن‌ها بازگردانید. به این نوع سرمایه، سرمایه سهام (Equity Capital) یا سرمایه سهام دار گفته می‌شود.

این روش‌ها چه مزایا و معایبی را به همراه دارد؟

طبیعتا هر دو روش سرمایه بدهی و سرمایه سهام، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. در سرمایه بدهی، سود وامی که باید پرداخت کنید همان هزینه‌ای است که در قبال دریافت این نوع از سرمایه متقبل می‌شوید. مهم نیست شما در کسب و کارتان شکست می‌خورید یا سود حاصل از فروش محصولاتتان شما را به فردی ثروتمند تبدیل می‌کند؛ به هر حال شما موظف به بازگرداندن وام همراه با میزان سود مشخصی در مدتی مقرر هستید. همین طور موسسه، سازمان یا افرادی که این منابع مالی را در اختیار شما قرار می‌دهند هیچ دخالتی در کسب و کار شما نخواهند داشت و تجارت شما متعلق به خود شما خواهد بود.

اما در روش دوم، در حقیقت بخشی از کسب و کار خود را به ازای سرمایه دریافتی به سازمان، فرد یا افرادی دیگر واگذار می‌کنید. سرمایه گذار پیش از اینکه به شما وجهی بدهد باید با ایده شما آشنا شود و احتمالا در طول فعالیت، این تنها شما نیستید که برای کسب و کارتان تصمیم می‌گیرید. در عوض برخلاف روش اول لازم نیست نگران فراهم کردن مبلغی باشید که می‌بایست انتهای هر ماه یا در پایان مدت قرارداد به خاطر وامی که گرفته‌اید پرداخت کنید. حتی اگر در کسب و کار خودتان با شکست روبرو شوید باز هم قرار نیست به سرمایه گذارتان پولی بدهید. در واقع اگر شکست می‌خورید یا به سود قابل توجهی می‌رسید این شکست و موفقیت نه تنها به شما بلکه به سرمایه گذارتان هم تعلق خواهد داشت!

فراموش نکنید معمولا جذب منابع مالی از طریق گرفتن وام آسانتر است اما اگر به دنبال سرمایه گذاری هستید که در مقابل سرمایه‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد در کسب و کارتان سهیم شود باید حداقل ایده تان برای سرمایه گذار از جذابیت کافی برخوردار باشد. این جذابیت به خصوص در مورد کسب و کارهای نوپا که نمی‌توان به طور قطع روی موفقیت آن‌ها امیدوار بود از اهمیت زیادی برخوردار است (صادقانه بگوییم با توجه به آمارهایی که راجع به استارتاپ ها منتشر می‌شود احتمال شکست یک استارتاپ به مراتب بیشتر از احتمال موفقیت آنست). به عبارت بهتر باید بتوانید سرمایه گذار را قانع کنید که ایده شما ارزش سرمایه گذاری را دارد. همین‌طور باید با این مسأله نیز کنار بیایید که در صورت موفقیت، سرمایه گذار هم در سود شما شریک خواهد بود هرچند بخش اعظم این موفقیت تنها بر اثر تلاش‌های خستگی ناپذیر شما به دست آمده باشد.

راه‌های دیگری هم وجود دارد…

شما می‌توانید متناسب با نیازها و شرایط خود یکی از این دو روش یا ترکیبی از هر دو روش را برای تأمین منابع مالی در نظر بگیرید. در عین حال اگر هنوز هم راجع به این روش‌ها تردید دارید می‌توانید روی سایر شیوه‌های تأمین سرمایه هم حساب کنید.

اگر ایده راه اندازی کسب و کار، تازه به ذهنتان رسیده است می‌توانید در طول زمانی که ایده تان را ارزیابی می‌کنید به فکر تأمین سرمایه مورد نیازتان نیز باشید. اگر این سرمایه به حدی است که خودتان می‌توانید در مدت زمان قابل قبولی با پس انداز کردن بخشی از درآمد کنونی‌تان آن را فراهم کنید فوق العاده است. اگر از میان دوستان و آشنایانتان کسی را می‌شناسید که حاضر است برای راه اندازی کسب و کار با شما شریک شود یا می‌توانید از آن‌ها مبلغ مناسبی قرض بگیرید روی آن هم فکر کنید.

پیش فروش کردن محصول یا سرویسی که قرار است در آینده‌ای نزدیک آماده شود و استفاده از پلتفرم های حمایت مالی هم می‌تواند گزینه مناسبی برای فراهم کردن منابع مالی موردنیاز برای شروع کسب و کار باشد. هرچند غالبا این کار دشوار است اما اگر می‌توانید از سازمان یا ارگانی دولتی با شرایط مناسبی حمایت شوید (هر نوع حمایتی!) این موقعیت را هم غنیمت بدانید.

آنچه در این مقاله به آن اشاره شد روش‌های رایجی بود که شما می‌توانید به منظور جذب سرمایه مورد نیاز برای کسب و کارتان روی آن‌ها حساب کنید. خوشحال می شویم اگر تجربه استفاده از روش دیگری را داشته‌اید در بخش دیدگاه ها با ما و سایر مخاطبان تینک بیگ در میان بگذارید…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *